kleuteronderwijs

Bij de kleuters wordt vooral nadruk gelegd op uitbreiding van de woordenschat, het aanleren van begrippen en het actieve spreken. Aan de hand van thema’s komen alle taalontwikkelingsaspecten aan bod. Als taalactiviteiten worden gebruikt: voorlezen, vertellen, navertellen, rollenspel, praten naar aanleiding van platen, zingen en gedichtjes leren. 

Verder wordt aandacht besteed aan samenspelen, huishoudelijke activiteiten, ontwikkelen van zelfstandigheid en expressie. We gebruiken de methode ‘Schatkist’ in combinatie met projecten van ‘kleuteruniversiteit’. Schatkist is een thematisch opgezette methode voor voorbereidend en aanvankelijk lees-taalonderwijs voor groep 1 en 2, waarbij lezen en taal vanuit de dagelijkse werkelijkheid centraal staat. Uitgangspunten zijn zelf ontdekken in betekenisvolle situaties, brede ontwikkeling en accent op taal- en leesontwikkeling. De doelen voor het programma voor groep 1 en 2 zijn gekoppeld aan de SLO-kerndoelen van het taaldomein, het rekendomein en sociaal-emotionele ontwikkeling met een gerichte focus op de tussendoelen van beginnende geletterdheid, woordenschat en mondelinge communicatie.

Maak jouw eigen website met JouwWeb