Waarom kiezen voor het NTC-onderwijs?

Allereerst natuurlijk gewoon om de moeder- of vadertaal van uw kind bij te houden! Vaak vinden kinderen het erg leuk om met hun familie en vrienden in Nederland in het Nederlands te communiceren, en andersom natuurlijk ook.

 

Maar indien het zeker is dat u of uw kind naar Nederland zal teruggaan, kan uw kind probleemloos instromen in het Nederlandse onderwijs. Er kunnen zich natuurlijk ook onverwacht situaties voordoen waardoor u of uw kind eerder naar Nederland terug moet gaan, ook dan is uw kind voorbereid om probleemloos in te stromen in het Nederlandse onderwijs.

 

Misschien vindt u het nu nog niet nodig om over een eventuele studie van uw kind, na het behalen van het diploma middelbaar onderwijs in Marokko, na te denken. Het lijkt allemaal nog zover weg! Maar het is best mogelijk dat uw kind er later voor kiest om in Nederland een studie aan een Universiteit of Hogeschool te volgen, of daar een gedegen beroepsopleiding wil volgen. Het aanbod van Engelstalige studierichtingen is tegenwoordig weliswaar heel groot, maar toch zijn nog lang niet alle studies in het Engels te volgen. Bovendien wordt er van de studenten die de Nederlandse nationaliteit hebben toch verwacht dat zij het Staatsexamen Nederlands afleggen voordat zij toegelaten worden op een opleiding.

Omgaan met niveau-verschillen

Het NTC-onderwijs onderscheidt drie richtingen:

 

NTC-richting 1:
Dit onderwijs is gericht op directe aansluiting bij onderwijs in Nederland en Vlaanderen en moet een terugkeer in het Nederlandse/Vlaamse onderwijs faciliteren. Binnen deze richting wordt toegewerkt naar de kerndoelen van de Nederlandse taal en de tussendoelen zoals geformuleerd ondermeer in de verschillende onderwijsmethodes voor de verschillende jaargroepen.

Bij deze leerlingen is Nederlands de dominante taal in de thuissituatie; daarnaast spreken zij de dagschooltaal en/of de taal van het land. De woordenschat zal daar-om variëren en het schriftelijk taalgebruik zal beïnvloed zijn door het onderwijs in de dagschooltaal.

 

NTC-richting 2:
Doel is het zo goed mogelijk op peil houden van de Nederlandse taal, met het oog op een eventuele terugkeer naar Nederland. Bij deze leerlingen wordt doorgaans met een van de ouders Nederlands gesproken en de taal van de andere ouder valt vaak samen met de dagschooltaal. Deze taal zal de dominante taal zijn binnen het gezin. Kerndoelen en tussendoelen voor verschillende jaargroepen worden op een maximale afstand van twee jaar gevolgd. De nadruk in het NTC onderwijs zal in dit geval liggen op het bereiken van een zo hoog mogelijk niveau van mondelinge taal-vaardigheid.

 

NTC-richting 3:
Deze leerlingen leren Nederlands als vreemde taal, met het oog op een eventuele verhuizing naar Nederland. Het leerstofaanbod is gericht op de gewenste taalont-wikkeling voor deze leerlingen gezien hun startniveau. Het betreft kinderen die thuis geen Nederlands spreken en de taal ook nog niet of nauwelijks beheersen. In de praktijk zal dit neerkomen op uitbreiding van de woordenschat en spreekvaardigheid. Kerndoelen en tussendoelen voor verschillende jaargroepen worden op meer dan twee jaar achterstand gevolgd. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb